Over Postfilter
Nederlandse bedrijven hebben de mogelijkheid om met consumenten te communiceren via geadresseerde reclamepost. Als u daar geen behoefte aan heeft, willen ze dat graag weten. Daarom zijn Nederlandse bedrijven en maatschappelijke organisaties Postfilter gestart: een gratis meldpunt, waar u eenvoudig zelf vastlegt welke ongevraagde geadresseerde reclamepost u niet wilt ontvangen.
Ondersteund door Stichting Reclame Code
Bedrijven zijn in Nederland verplicht om uw geregistreerde Postfilter-voorkeuren te respecteren. Deze regels zijn vastgelegd in de Code Postfilter, en worden gecontroleerd door de Stichting Reclame Code. Krijgt u tóch post die niet welkom is? Meld dit dan eerst bij de afzender. Reageert deze niet binnen 4 weken of bent u ontevreden over de afhandeling? Dan kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
Uw gegevens in goede handen
Postfilter verstuurt geen ongevraagde berichten per post of e-mail. We delen uw persoonlijke gegevens nooit met bedrijven die u ongevraagd reclamepost willen sturen.
Stichting Postfilter
Postfilter is onderdeel van Stichting Postfilter, waar ook het Nationaal Overledenenregister onder valt. De stichting is in 2009 opgericht als zelfreguleringsinitiatief, en is een initiatief van verschillende branche- en belangenorganisaties:
Postfilter voor consumenten
Wilt u meer grip op de ongevraagde geadresseerde reclamepost die bij u in de brievenbus belandt? Registreer u dan gratis bij Postfilter en geef precies aan wat u niet meer wilt ontvangen.
Registratie met account
Registratie zonder account
Registratie per post
Handelt u postzaken graag offline af? Geen probleem, stuur ons dan een brief. Vermeld hierin uw voorletters, achternaam en adres. Geef vervolgens aan van welke onderstaande sectoren u geen geadresseerde reclamepost meer wilt. U krijgt geen ontvangstbevestiging, en uw registratie is 2 jaar geldig.
Sectoren filter
Er zijn tien onderwerpen waarvoor u kunt aangeven of u geadresseerde reclamepost wilt ontvangen.
Sinds 27 februari 2024 zijn de onderwerpen gewijzigd. Bent u al ingeschreven? Controleert u dan uw inschrijving in uw account.
- Energie (besparing)
- Financiën & verzekeringen
- Gezondheid & verzorging
- Goede doelen
- Loterijen
- Media (boeken, kranten, tijdschriften)
- Telecom
- Vervoer
- Vrije tijd (hobby, sport, uitjes, vakantie)
- Webwinkels/Online bestellen
- Alles
6 weken activatie tijd
Bedrijven die geadresseerde reclamepost versturen, zijn verplicht om Postfilter te gebruiken. Het ontwerpen, drukken en bezorgen van fysieke post duurt echter vrij lang. Ontvangt u 6 weken na uw registratie bij Postfilter nog steeds post uit sectoren die u heeft geblokkeerd? Dien dan een klacht in bij de afzender. Let op: als u een klantrelatie met de afzender heeft, moet u gebruikmaken van uw recht van bezwaar om reclamepost van deze organisatie te stoppen.
Postfilter voor bedrijven
Met Postfilter kunnen bedrijven en maatschappelijke organisaties de bestanden opschonen die ze gebruiken om ongevraagde geadresseerde reclamepost te versturen. Hiermee respecteren ze het verzoek van consumenten die deze post niet willen ontvangen, en voldoen ze aan de Code Postfilter. Bedrijven kunnen geen Postfilter-registratie aanmaken om geadresseerde reclamepost van andere bedrijven te stoppen.
Postfilter voor bedrijvenContactinformatie
Heeft u een vraag over onze dienstverlening of de regels rond geadresseerde reclamepost? Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Als het antwoord hier niet tussen staat, kunt u een mail sturen naar info@postfilter.nl. U ontvangt binnen vijf werkdagen een reactie op uw e-mail.
Contactinformatie
Post
Als u per post contact met ons opneemt en een telefoonnummer opgeeft, reageren we binnen twee weken telefonisch of schriftelijk. Zorg wel dat u voldoende postzegels op uw brief doet. Anders zullen we deze niet ontvangen