Post via de brievenbus
Hoewel een groot deel van de communicatie tegenwoordig digitaal verloopt, krijgen veel mensen nog wekelijks fysieke post. Van familie, vrienden, bedrijven en de overheid bijvoorbeeld. Bedrijven versturen onder andere rekeningen en serviceberichten. Maar ook reclame. Deze reclame kunnen zij geadresseerd of ongeadresseerd verzenden.
Geen behoefte aan ongeadresseerde reclamepost (folders)? Geef dit dan aan met een sticker op uw brievenbus. Met Postfilter regelt u welke ongevraagde geadresseerde reclamepost wel en niet welkom is.
Ongeadresseerde en geadresseerde reclamepost
U heeft vast wel eens folders ontvangen. Deze ongeadresseerde reclamepost wordt huis-aan-huis verspreid, en er staat geen adres op. De bezorger kijkt alleen of u een nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus heeft. Zo weet hij of een folder wel of niet welkom is.
Post met een huisadres of een naam en huisadres is geadresseerde post. Dit kan een rekening zijn, een persoonlijke boodschap of een aanbieding. Omdat er een adres op staat, werkt een sticker op de brievenbus niet. De bezorger kan de inhoud niet beoordelen. Het is de afzender die bepaalt of de post moet worden bezorgd.
Bedrijven en organisaties die ongevraagde geadresseerde reclamepost versturen, zijn verplicht om Postfilter te raadplegen. In Postfilter registreren consumenten welke ongevraagde geadresseerde reclamepost ze niet willen ontvangen. Afzenders mogen deze post dan niet meer naar hen sturen.
Aan de bewoners van
Ontvangt u post gericht ‘aan de bewoners van’, in combinatie met uw adres? Dan kán dit geadresseerde reclamepost zijn, maar bijvoorbeeld ook belangrijke informatie van uw gemeente of nutsvoorzieningen. Via Postfilter regelt u alleen welke ongevraagde geadresseerde reclamepost wel en niet welkom is. Post met ‘aan de bewoners van’ erop, maar zonder huisadres is ongeadresseerde reclamepost. Met een nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus maakt u duidelijk of u de ongeadresseerde reclamepost wilt ontvangen.
Ongeadresseerde reclamepost
Folders met aanbiedingen van bijvoorbeeld supermarkten, drogisterijen en elektronicawinkels worden vaak huis-aan-huis verspreid. Met een nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus kunt u aangeven of u deze ongeadresseerde reclamepost wilt ontvangen. De regels rond ongeadresseerde reclamepost verschillen regionaal. Check bij uw gemeente hoe het in uw woonplaats is geregeld en waar u een sticker kunt krijgen.
Geadresseerde reclamepost
Gevraagd en ongevraagd
Als u via geadresseerde post berichten ontvangt waar u niet om heeft gevraagd, kunt u Postfilter gebruiken om deze te stoppen. Maar het kan ook zijn dat u geadresseerde post krijgt omdat u bijvoorbeeld op een winactie heeft gereageerd, online een vraag heeft gesteld aan een bedrijf of uw gegevens heeft gedeeld met een verkoper op straat.
In zulke gevallen bent u akkoord gegaan met voorwaarden waarin staat dat u berichten wilt ontvangen. Daardoor vallen deze boodschappen onder gevraagde geadresseerde reclamepost, en helpt een Postfilter-registratie niet. Wilt u dit soort post stoppen? Neem contact op met de afzender en maak gebruik van uw recht van bezwaar.
Klantrelatie
Als u producten van een bedrijf heeft gekocht, diensten van een onderneming afneemt of bijvoorbeeld aan een goed doel doneert, gaat u een klantrelatie met deze organisaties aan. Zij kunnen u in dat geval geadresseerde reclamepost sturen. Een Postfilter-registratie werkt dan niet. Wilt u geen reclamepost meer van ze ontvangen? Dan moet u dat per brief of e-mail direct bij de afzender aangeven via het recht van bezwaar.
Als u ongewenste geadresseerde reclamepost ontvangt van bedrijven of organisaties waarmee u geen klantrelatie heeft, kunt u deze wel tegenhouden via een Postfilter-registratie.
Recht van bezwaar
Wilt u geen geadresseerde reclamepost ontvangen van een bedrijf of organisatie waarmee u een klantrelatie heeft? Dan moet u dit aan de afzender duidelijk maken via een brief of e-mail, waarin u gebruikmaakt van het recht van bezwaar (ook wel recht van verzet genoemd).
Het adres van de afzender staat in het algemeen op de reclamebrief. U kunt het ook vinden in het privacy statement van een organisatie, dat meestal in de voettekst van de website van de afzender staat.
Hoe komen ze aan mijn naam en adres?
Postfilter kan niet controleren hoe organisties aan uw gegevens komen. Hiervoor moet u de afzender van de geadresseerde post zelf benaderen. Op basis van uw recht van inzage zijn bedrijven verplicht om te vertellen welke informatie ze over u hebben verzameld, en op welke manier ze hieraan zijn gekomen. Hoe u van dit recht gebruik kunt maken, vermelden organisaties meestal in hun privacy statement. Dit vindt u in het algemeen in de voettekst van de website van het bedrijf.
E-mails en nieuwsbrieven
Postfilter is volledig gericht op fysieke post. Wilt u iets doen tegen ongewenste e-mails en online nieuwsbrieven? Kijk op consumentenbond.nl voor tips om meer grip te krijgen op digitale post.
Wat kan Postfilter voor u doen?
We vertellen u graag meer over Postfilter, onze werkwijze en de manier waarop u zich kunt registreren.