bg-image1 bg-image3

Veelgestelde vragen

Er zijn drie manieren waarop u zich bij ons kunt registreren. Als u online een account aanmaakt, is uw registratie zes jaar geldig en kunt u eenvoudig gegevens aanpassen op uw persoonlijke profielpagina. Liever geen Postfilter-account? Dan heeft u twee opties: meld u online of per post aan voor een tweejarige registratie. In dat geval krijgt u geen profielpagina en kunt u gegevens niet wijzigen.
Lees meer over onze registratie-opties
Met een Postfilter-registratie mogen bedrijven in door u geblokkeerde sectoren u geen ongevraagde, geadresseerde reclamepost meer sturen. Let op: het gaat alleen om reclamepost waar uw adres en/of uw naam op staat, van bedrijven waarmee u geen klantrelatie heeft. Alle overige ongewenste reclamepost moet u op een andere manier blokkeren.
Ontdek hoe u verschillende soorten post kunt stoppen
Heeft u producten van een bedrijf gekocht, neemt u diensten van een onderneming af of doneert u bijvoorbeeld aan een goed doel? Dan gaat u een klantrelatie met deze organisaties aan. In dat geval mogen zij u geadresseerde reclamepost sturen. Ook als u een Postfilter-registratie heeft. Wilt u geen reclamepost meer van ze ontvangen? Dan moet u dat per brief of e-mail direct bij de afzender melden via het recht van bezwaar.
In dit geval moet u met deze organisatie contact opnemen, en gebruikmaken van uw recht van bezwaar. Wij bieden hiervoor een standaardtekst aan, waarmee u eenvoudig een brief of e-mail kunt opstellen.
Voorbeeldbrief recht van bezwaar
Het kan uiterlijk 6 weken duren tot bedrijven uw Postfilter-registratie hebben verwerkt. Dus controleer eerst of die termijn al is verstreken. Er is ook een kans dat u een ander soort reclamepost heeft ontvangen. Staat uw adres niet op de post, dan kan Postfilter deze berichten niet blokkeren. Ontvangt u de post van een bedrijf waarmee u een klantrelatie heeft? Neem dan contact op met deze afzender en maak gebruik van uw recht van bezwaar om de berichten te stoppen.
Lees meer over verschillende soorten reclamepost
Bedrijven in Nederland zijn aan allerlei regels gebonden als het om versturen van reclamepost gaat. Controleer altijd eerst of het om geadresseerde of ongeadresseerde reclamepost gaat. En of u op de juiste manier heeft aangegeven dat u bepaalde reclamepost niet meer wilt ontvangen. Ontvangt u 6 weken na uw registratie bij Postfilter nog steeds ongevraagde geadresseerde reclamepost uit sectoren die u heeft geblokkeerd? Meld dit per mail of post bij de afzender. Reageert deze niet binnen 4 weken of bent ontevreden over de afhandeling? Dien dan een klacht in bij de Reclame Code Commissie.
Ga naar reclamecode.nl
Alleen als u een account heeft aangemaakt, kunt u op uw profielpagina gegevens inzien en aanpassen. Log in dat geval in via de knop in de rechterbovenhoek op postfilter.nl. Heeft u zich geregistreerd zonder account? Dan kunt u gegevens wijzigen door een verzoek in te dienen via e-mail of post.
Postfilter kan u alleen helpen om meer grip op uw fysieke post te krijgen. Wilt u iets doen tegen ongewenste e-mails? Online is er allerlei nuttige informatie over te vinden.
Kijk voor tips bijvoorbeeld op consumentenbond.nl
Met een Postfilter-registratie kunt u ongeadresseerde reclamepost die huis-aan-huis wordt verspreid niet stoppen. Wilt u geen folders meer ontvangen? Plak dan een nee/ja- of nee/nee-sticker op uw brievenbus. De regels rond ongeadresseerde reclamepost verschillen regionaal. Check bij uw gemeente hoe het in uw woonplaats is geregeld en waar u een sticker kunt krijgen.
Postfilter kan u alleen helpen om meer grip op uw fysieke post te krijgen. Als het om telefoontjes van Nederlandse bedrijven gaat, helpt het waarschijnlijk om uw telefoonnummer toe te voegen aan het wettelijke Bel-me-niet Register.
Ga naar bel-me-niet.nl
Maak via het Nationaal Overledenenregister melding van het overlijden om deze geadresseerde reclamepost te stoppen.
Ga naar nationaaloverledenenregister.nl
Postfilter kan niet controleren hoe organisaties aan uw gegevens komen. Hiervoor moet u de afzender van de geadresseerde post zelf benaderen. Op basis van uw recht van inzage zijn bedrijven verplicht om te vertellen welke informatie ze over u hebben verzameld en op welke manier ze hieraan zijn gekomen. Hoe u van dit recht gebruik kunt maken, vermelden organisaties meestal in hun privacy statement. Dit vindt u in het algemeen in de voettekst van de website van het bedrijf.
Postfilter biedt geen adresverhuisservice en kan u niet helpen deze post te stoppen. U kunt de post het beste terugsturen (retour afzender). Schrijf dan op de envelop: bewoner is verhuisd s.v.p. het bestand aanpassen. U kunt ook contact opnemen met de afzender om de fout in het bestand te bespreken.
bg-image4

Stel een vraag

Vindt u op de site niet de informatie die u nodig heeft? Neem contact met ons op!